Svar: Kold modermælkserstatning
14. marts 2024
Alder:
6 mdr.
Kære Majbritt
Tak for dit brev - og korte spørgsmål er naturligvis også altid velkommen:)
Du må gerne give din datter lidt kold modermælkserstatning af en kop, på samme måde som du også kan tilbyde hende lidt koldt vand at drikke.
Der er ikke nogen ernæringsmæssig forskel på om du tilbyder mælken kold eller varm. Når man normalt anbefaler, at mælken i flasken skal være ca. 37 grader, så er det fordi lun mælk ofte kan være lidt lettere fordøjeligt for det lille barns mave. Derudover så er det ofte mere behagelig at drikke lun mælk af flasken, barnet falder til ro ved den lune mælk, og det minder om at få modermælk. Det er sandsynligvis også noget større mængder, din datter får via flasken, så derfor er det fint, at du fortsat luner mælken her.
Men, når hun tilbydes lidt mme af kop, så kan du servere det lunt eller koldt. Du kan prøve dig lidt frem og se, hvad hun selv virker til at synes om. Du kan vælge at lune mælken, men du også kan lade være. Hvis hun virker glad for at drikke kold mælk, så er det helt okay:)
Jeg vil også lige nævne, at du stadig også meget gerne må give hende vand af kop, så hun også vænnes til at drikke vand. I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt skulle sætte sit mælkeindtag gradvist ned, og hendes væskebehov skal dækkes af mere og mere vand i stedet:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske